Nathalie Martineau
Marknadsförare
February 29, 2024
4 min

Digital marknadsföring – ta steget förbi konkurrenterna och nå nya kunder

En viktig del av vår filosofi kring att vara en helhetslösning för våra kunder är att erbjuda kompetenser som våra kunder exklusivt har reell nytta av – där digital marknadsföring är en viktig del. Som e-handlare är det viktigt att synas på flera kanaler och stärka ditt varumärke, både organiskt och via annonsering. Hos oss hittar du en hel avdelning som arbetar med att hjälpa våra kunder nå sina mål med hjälp av strategi, analys och behovsanpassning. Vi bjöd in en av våra digitala marknadsförare, Gideon Borko, för att berätta mer om våra tjänster inom digital marknadsföring och vilka möjligheter som finns med dem. 

Våra områden inom digital marknadsföring

I dagsläget vilar vårt erbjudande på tre ben – sökmotoroptimering (SEO), annonsering och en agil kombination av båda delar. I vårt Ads-paket fokuserar vi mycket på att öka synlighet och stärka kundernas varumärke, samtidigt som det är en av de mest konverterande insatserna du som e-handlare kan göra. 

“Om man kollar exempelvis på en Shopping-annons så finns det enormt många fördelar. Du som e-handlare syns med din produkt, produktinfo, produktbild och pris – direkt i sökresultatet. Dina kunder får all den information de behöver, utan att behöva leta”, förklarar Gideon. “Vi är även en certifierad Google Partner, vilket innebär att du som kund kan känna dig trygg i att vi har både kompetens och resultat att luta oss tillbaka mot.”

Om man istället ser till SEO så handlar det om att man istället arbetar sig uppåt organiskt i sökresultatet. Det kostar med andra ord ingenting att ligga på toppen, men det kan vara många delar att tänka på för att ta sig dit. På Starweb och Nordisk E-handel kan vi hjälpa dig med båda delar på varsitt håll – eller erbjuda en kombination av båda. 

“Om man väver samma båda delar kan man som e-handlare på ett kraftfull sätt nå ut till kunder i olika delar av köpresan, genom att dels anpassa sitt innehåll utifrån kundernas sökintention men även se till så att den information som finns är framställd på bästa sätt”, fortsätter Gideon. 

Brett utbud – anpassat för e-handlare

Vårt utbud är uppdelat i två olika områden – paket och fristående tjänster, för att du som kund ska kunna få insatser som hjälper just dig framåt. 

“Med våra paket arbetar vi kontinuerligt och långsiktigt med både content och annonser, så att ni syns så bra som möjligt. Hos oss ingår inte bara utförandet, utan även strategi och planering, allt skräddarsytt utifrån era behov”, förklarar Gideon. “Vi ser till så ditt varumärke uppfattas på det sätt du vill, både utifrån SEO och annonsering.” 

Utöver våra paket har vi även tagit fram ett utbud av olika kringtjänster – där du hittar allt från contentanalys till teknisk konfigurering av Googles verktyg. 

“Vi tror starkt på att erbjuda en verktygslåda som gör att du på ett enkelt sätt kan få insikt i hur du kan ta din e-handel till nästa nivå. När det gäller våra paket arbetar vi långsiktigt tillsammans för att ni ska nå era mål, medan våra tjänster fokuserar på att hjälpa kunder utveckla och förbättra det de redan har”, fortsätter Gideon. “Bland annat erbjuder vi en konverteringsanalys, där vi tillsammans går igenom hela butiken utifrån både layout och trafik i syfte att generera fler konverteringar på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt.” 

Ta steget förbi konkurrenterna

Vi vet att det blir allt fler och fler aktörer inom e-handel och dessutom fler och fler med en större budget att investera i marknadsföring. Där kan vi hjälpa dig att nå den trafik och de kunder som finns – innan dina konkurrenter.  

“Som e-handlare är det essentiellt att lägga vikt vid digitala marknadsföringsinsatser, just för att nå den stora massan av kunder som är köpredo. Vi vet med oss att det kan vara svårt att få till den tid som krävs för att sätta sig in i det och arbeta strategiskt med det, och det är här vi kommer in i bilden”, avslutar Gideon. “Vi kan hjälpa dig stärka ditt varumärke, nå ut till fler och utöka dina försäljningskanaler – så att du kan samla alla delar av din e-handel på ett och samma ställe.”

Fler inlägg